Ir al contenido principal

"TOT COMENÇA AMB LA PRIMERA AMENAÇA" - Carla Netto i Cloe Barba



Interessant treball de la Carla Netto i la Cloe Barba, alumnes de 2n d'ESO de l'Institut Vil·la Romana de La Garriga que explica la situació del començament de la guerra entre Rússia i Ucraïna i les emocions i pensaments de l'Oksana com víctima directa d'aquest cru context des de les seves mirades adolescents.


SITUACIÓ ACTUAL ENTRE RUSSIA I UCRAÏNA

El dijous 24 de febrer Rússia va començar un atac contra Ucraïna. Rússia ja portava uns dies amenaçant amb atacar, però en el moment més inesperat, quan en principi, Rússia, havia de retirar-se, va atacar a Ucraïna. Hi ha hagut víctimes.

Tothom està intentant sortir del país, les gasolineres estàn plenes de gent intentant aconseguir menjar i gasolina.

Hi ha gent que ha perdut la connexió amb les seves famílies, la gent intenta allunyar-se tot el possible de Kíev i fugir.

Els ucraïnesos demanen ajuda als altres països, els hi expliquen el que està passant perquè el govern rus ha ocultat informació als seus ciutadans perquè no es revelin. Demanen als russos que surtin al carrer i protestin contra aquesta guerra.

Alguns homes han estat cridats ha anar a lluitar contra Rússia.

El govern d'Ucraïna ha intentat negociar amb Rússia i Putin ha dit que vol que algun dels militars ucraïnesos assumeixi el poder perquè diu que amb el govern actual no es podrà entendre.


DES DEL PUNT DE VISTA D'UNA VÍCTIMA

Nosaltres hem pogut entrevistar a una noia d’Ucraïna, l’Oksana. Ella, quan era més petita, venia a Catalunya dos mesos a l’estiu per això ella sap parlar perfectament el català.

*Com t'estàs sentint aquests dies?

Em sento impotent, incapaç d'influir en la situació. No entenc com pot haver començat una guerra a gran escala l'any 2022, com Rússia pot haver atacat a Ucraïna sense cerimònia, bombardejar zones residencials i matar gent. Sento molta ràbia.

*Què creus que podem fer nosaltres per poder ajudar-vos?

Advocar pel tancament dels cels sobre Ucraïna, dirigiu aquest tema a l'OTAN! Advocar per la finalització de qualsevol relació internacional amb Rússia, per prohibir la comunicació marítima amb els ports de la federació russa i el servei de vaixells russos en ports estrangers. Podeu parlar, plantejar la qüestió de pau, oposar-te a la guerra. Exactament el mateix amb Bielorússia.

*Què creus que passarà?

Que Ucraïna podrà defensar els seus territoris, expulsar a l'enemic rus i florir amb renovat vigor. Els ucraïnesos mai han estat tan forts i units com ara!

*Com és el teu dia a dia?

Veig les notícies 24/7. Intento trucar als meus pares, que estàn a un territori ocupat des del primer dia de guerra, al cap de dos dies ja no tenien connexió del mòbil. Penso en què passarà. Ajudo a les persones necessitades. Jo i els meus companys ens donem suport mútuament. Pregunto als meus amics si estan en un lloc tranquil i si estan sans i estalvis. M'espanta cada soroll. Malauradament, hi ha moltíssima gent que encara no pot sortir d’Ucraïna i que està patint tots els atacs de Rússia. 

*Que és el que més et preocupa a tu?

Els meus pares i àvia que estan en un territori ocupat des del primer dia de la guerra. Van estar 6 dies al refugi sense llum, aigua i gas, i amb els que ara no tinc cap contacte. Em preocupa que la meva vida no serà mai més com abans, la vida que em va anar perfectament. Em preocupa el futur, no sé com serà.

*Què és el que creus que li preocupa més ala gent? (en general)

Sobretot, tots els ucraïnesos volen estar sans i estalvis, això és el més important ara. I això és el que més preocupa. Tothom també està preocupat pel seu habitatge, molta gent es va quedar sense casa, però definitivament no és una prioritat.

*Sabem que has hagut d’abandonar casa teva que és el que trobes més a faltar?

Trobo a faltar el meu llit, el fet de poder dormir en pijama, no vestit. L'oportunitat de cuinar l'esmorzar i el sopar a la meva cuina, beure cafè, mirar alguna sèrie, regar les meves plantes, esperar el meu marit de la feina. La comoditat de la llar. Trobo a faltar la meva feina!

*Estàs enfadada per tot el que està passant?

Sí, molt. Però les emocions canvien constantment, Des de la desesperació fins a la ira. Sempre amb molta fe. No sé si mai podrem perdonar aquesta guerra a les autoritats russes.

Comentarios

Entradas populares de este blog

#SUPORTAUCRAÏNA (català)

  #SUPORTAUCRAÏNA (català) L'Oksana és una jurista ucraïnesa. És de a prop de Txernóbil, però viu a Kiev. Després del començament de la guerra entre Ucraïna i Rússia el dijous a la matinada, ha tingut que fugir durant el divendr es ben d'hora a un poble del centre d'Ucraïna. Parla el català molt bé perquè des de el sis anys ha gaudit dels estius a Catalunya a la casa d'una família d'acollida que la sent com la seva, més enllà de tenir la pròpia amagada, igual que els altres ucraïnesos, actualment a un refugi a prop de l'epicentre del conflicte i amb una comunicació limitada. Després d'escoltar les seves explicacions i dures vivències als últims dies, la hem contactat amb els mitjans catalans com Catalunya Ràdio i TV3 a on ha sigut entrevistada. Des de Catalunya, més precisament des de La Garriga (Barcelona), i amb ganes d'aportar un granet de sorra a la difícil situació que viuen els ucraïnesos i per intermig de l'Oksana, hem pensat en fer la campany

La Guerra i la Pau (versió en català)

Carla Penna, escriptora i periodista. «Totes les guerres són guerres però més guerra és quan jo la puc veure. Tots els problemes són problemes, però més problema és quan l’estic mirant de cara i em sento compromesa a fer des de l’insignificança més suprema, però fer » . Fa 18 dies que ha començat aquesta Guerra entre Rússia i Ucraïna i entre tots els actors socials que d’una manera o altra ens sentim part. Potser perquè tenim els mitjans per a veure-la al focus de la informació, perquè està a prop o perquè coneixem de primera mà moltes de les seves històries. Em pregunto cada dia perquè em sento responsable, adolorida, impotent amb la realitat que tinc a l’abast i com el color de la pau ha tenyit les meves ànsies periodístiques i la meva essència humana. Abans de dir «No a la Guerra», dic «Sí a la Pau». Abans de saber quina puta bogeria té Putin al cap o quina descabellada ingenuïtat ha mogut a Zelenski a creure que EEUU, l’OTAN o la Unió Europea es jugaria per Ucraïna, desitjo que la